Vladislava Gordić Petković
Univerzitet u Novom Sadu
Filozofski fakultet
Odsek za anglistiku
vladysg@yahoo.com
|
Kultura ekrana i nove strategije čitanja: od linearnog do ikoničkog
|
Sažetak
Tvrdnja DŽ. D. Boltera da je elektronski tekst prva forma teksta u kojoj su „elementi značenja, strukture i vizuelnog izgleda suštinski nestabilni“ nije jedina koja nastoji da ekranskom sadržaju pripiše ontološku nesigurnost. Dok se kao odlike štampanog (straničnog) teksta navode trajnost, jedinstvo, monološka struktura, sekvencijalnost i statičnost, ekranskim sadržajima pripisuju se efemernost, haotičnost, dijaloška i interaktivna konstrucija, paralelizam, fluidnost i dinamika.
Suprotstavljanje „fiksiranih“ štampanih tekstova i „fluidnih“ ekranskih sadržaja trebalo bi da rezultira različitim strategijama čitanja – linearnim čitanjem u prvom slučaju i ikoničkim u drugom. Ali, kao što nijedno čitanje štampanog teksta nije isključivo pravolinijsko i progresivno, jednako tako prelazak iz analognog doba hijerarhije i linearnosti u digitalni svet rizomske strukture ne podrazumeva temeljitu promenu percepcije i recepcije teksta. Rad će se pozabaviti imanentnim i konstruisanim razlikama dva vida čitanja teksta na primeru dva savremena prozna pisca koji stvaraju na engleskom jeziku – Daglasa Koplanda i Džefa Nuna.
Ključne reči:
ekran, čitanje, kultura štampe, kultura ekrana, strategije pripovedanja, biblioteka, digitalno, analogno, medijska pismenost
Preuzmi pun tekst (216 KB)
|